فناوری هوش مصنوعی چیست؟

 

هسته اصلی فناوری هوش مصنوعی چیست؟

AI شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است و هدف آن ایجاد ماشین‌های هوشمند می‌باشد که به بخش مهمی از صنعت فناوری بدل شده است. تحقیقات مرتبط با هوش مصنوعی بسیار فنی و تخصصی است. مشکل اصلی هوش مصنوعی، برنامه نویسی رایانه‌ها برای داشتن مشخصاتی چون دانش، استدلال، حل مشکل، ادراک، یادگیری، برنامه‌ریزی و قابلیت دستکاری و حرکت اشیاء است.

مهندسی دانش و یادگیری ماشین دو بخش اصلی تحقیق AI را تشکیل می‌دهند. ماشین‌ها تنها زمانی میتوانند مانند انسان رفتار کنند و واکنش نشان دهند که اطلاعات فراوانی در رابطه با جهان پیرامون داشته باشند. AI برای پیاده‌سازی دانش به اطلاعات اشیاء، خصوصیات، دسته‌بندی‌ها و روابط بین آن‌ها نیاز دارد. ایجاد حس مشترک، استدلال و حل مسئله در ماشین‌ها یک رویکرد دشوار بشمار می‌رود.

 

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری (Business intelligence) یک فناوری مبتنی بر تجزیه و تحلیل داده‌ها است. در این فرآیند اطلاعات عملی در اختیار مدیران و کاربران نهایی کسب و کار قرار می‌گیرد که به واسطه آن میتوانند تصمیم‌گیری‌های تجاری را اتخاذ نمایند. مهم‌ترین مزیت ابزارهای هوش تجاری را میتوان در سرعت بخشیدن و بهبود تصمیم‌گیری، بهینه‌سازی فرآیندهای کسب و کار، افزایش بهره‌وری عملیاتی و مزیت رقابتی آن در برابر رقبای تجاری دانست.

همچنین سیستم‌های BI میتواند به شرکت‌ها در جهت تشخیص روند بازار، یافتن مشکلات تجاری و موانع موجود در کسب و کار کمک نمایند.

 

ادغام هوش تجاری و هوش مصنوعی، ایده دنیای امروز!

وجه اشتراک هوش تجاری (BI) و هوش مصنوعی (AI) در این است که هر دو از مجموعه‌ای از هسته‌های اصلی تشکیل شده‌اند. درحالیکه عمدتا طبیعت تجزیه و تحلیل آماری BI مربوط به گذشته است و ذات AI مبتنی بر الگوریتم‌های فوق‌پیشرفته ماشین و الگوهای یادگیری عمیق در مورد آینده می‌باشد.

الگوریتم‌های یادگیری ماشین توسعه داده شده در نرم‌افزار BI ، به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا اطلاعات جالب و حیاتی کسب‌وکار را از تاریخچه داده موجود استخراج نمایند. هم‌اکنون تحلیلگران می‌بایست پارامترهایی برای ابزار هوش تجاری (بصورت دستی) تعیین کنند و در این روند تنها داده‌های مهم فعلی کسب و کار ایجاد می‌شوند.

این در حالیست که توانایی یادگیری ماشین در هوش تجاری میتوانند داده‌های غیرقابل بررسی پیشین و ناشناخته‌های عمیق در کسب و کار را استخراج نماید.

از گام‌های آینده در BI میتوان به توانمندی‌سازی هوش تجاری بوسیله هوش مصنوعی بمنظور استفاده از قابلیت تولید زبان طبیعی برای توضیح کسب و کار و بیان نحوه عملکردهای آن نام برد. با این وجود ایده فوق چندان انقلابی و نوظهور نیست. زیرا از ویژگی ادغام AI در برخی نمونه‌های نرم‌افزارهای فروش هوش تجاری بصورت آزمایشی استفاده شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *